Ettanläger i Danmark

Linda Nordin

2019 nov 8

Halløj alle kære læsere! Vi i ettan befinner oss nu i Silkeborg och idag har vi (Hugo E, Agnes, Eleonora och William) fått äran att skriva. Resan var ett väldigt stort misslyckande. Det började med att 3 elever + Linda tyvärr inte fick följa med på färjan som skulle ta oss till Danmark.

Resan var ett väldigt stort misslyckande...fast bara till en början... Det började med att 3 elever + Linda tyvärr inte fick följa med på färjan som skulle ta oss till Danmark. De hade ”missförstått” när tränarna sa att man inte behövde ha med pass utan bara ID, giltigt ID. Istället fick de spendera natten i Stures blå bunker och käka mumsig carbonara i väntan på att föräldrarna skulle komma med passen (stackars föräldrar). De som faktiskt hade giltigt ID eller pass åkte som planerat över till Danmark. Det såg ut att bli en lyckat resa trots allt. MEN när vi kom fram till stugan stötte vi på nästa problem. Det första som hände var att vi gick flera varv runt huset för att hitta nyckeln som skulle vara gömd i en låda någonstans. Efter nästan en timmes letande insåg vi att det inte fanns någon gömd nyckel utan det fanns en nyckelbox med kodlås. Men var fanns koden? Inte här iallafall. Vissa testade ett hundratal olika kombinationer utan att lyckas bryta sig in, medan andra satt i minibussen och försökte få tag på någon som visste något. Efter flera misslyckade försök tog Hugo K saken i egna händer och slog sönder nyckellådan med en stor sten. Alla blev såklart glada men framförallt Noel som stått och frusit i närmare 2 timmar efter att ha glömt jackan på färjan och Hugo K som fick ta sönder något. Vi gick snabbt och la oss i dem vääääldigt bekväma sängarna. Det var dock väldigt kallt.

Ny dag på andra sidan havet, klockan 06.30 steg gänget upp i Lerum. För att försäkra sig om att inte missa även denna färja åkte vi alldeles för tidigt till terminalen och väntade på färjan samtidigt som Danmarksgänget körde en trevlig vägvalsträning. Snabbspolning typ 7 timmar och vi träffa våra kära vänner i en glänta i kalla Bøgedal. En skojig träning utan stigar väntade och nästan alla lyckades mer eller mindre ta sig tillbaka med glada miner. Kvällen avslutades med middag och glass. Mums! Danmarksläger dag 3

Med stora förhoppningar vaknade vi för andra gången ute på den danska landsbygden. Det var dags för mästerskapsdag. En tallrik gröt och en minibussfärd senare stod vi på plats vid Danmarks enligt Ingvars utsago tuffaste terrängstycke. 50 minuter långa medeldistanser stod redo för oss… trodde vi. Ett missförstånd hade lett till avsaknad av kontroller vilket avsevärt komplicerade rättviseaspekten av tävlingen. På denna grund fattades beslutet att tävlingen torde strykas, vilket alla utom Viktor kunde gå med på. Trots den danska fuskvarianten på kontrollutsättning kunde alla få riktigt bra träning i varierande kontinental terräng. Eleonora och Elsa hann dessutom med en spurtstrid utan dess like. "Jag flög fram" och "Jag sprang i 2:15 min/km" påstods det.

Vi hann inte mer än äta lunch och ta en siesta innan det bar av på nytt. Vi stannade till på ett danskt café där vi käkade lite danska delikatesser. Efter fikat var det dags för dagens andra lägermästerskap, nämligen LM i bowling. Invincible Viktor och Ecstatic Elsa imponerande med en hel trisslott strikes vardera. Tillsut tog Viktor hem denna prestigefyllda kamp.

Dagen avslutades med myskväll i form av raggmunkar och skräckfilm. Have det godt! /Casper och Noel Halloj kära läsare! På dag 4 vaknade vi vid sju för att återigen avnjuta frukost i vårt danska hem. Sedan följde en längre bilresa till första träningen som bland annat innehöll överkörning av en bro som inte såg ut att hålla för mer än två danska pølse. Vi överlevde som tur var. Efter två slitsamma träningsdagarna med höjdkurvor upp till öronen blev det äntligen lite platt och snabblöpt orientering... trodde vi. Ljungen på de öppna hedarna visade sig vara lika mjölksyraframkallande som de danska backarna (nästan). Den speciella terrängen på denna medeldistans var dock mycket rolig och rankades av många som den bästa träningen hittills. Snabbspolning några timmar till nästa träning som var beläget i närheten av vårt kära hus. Denna mustiga långdistans bjöd på ännu mer ljung och tävling i vem som kunde slicka sträcket mest, det vill säga ha kortast sträcka på klockan. Vinnare av denna tävling var Agnes och William, grattis till dem! Efter dusch och bråk om vilka som egentligen hade ansvaret för maten (killarna) avnjöt vi middagen som bestod av köttgryta och ris. Till och med saft fick vi, lyx! Sedan tittade vi alla på filmen Creep framför tvn, som enligt Ida var otroligt obehaglig och tvingade henne sedan att sova mellan Elsa och Agnes. Stackars dem.

Mvh Elsa, Amanda och Idde

Sista dagen började alldeles för tidigt. 6.30 gick vi upp för att äta frukost och göra det roligaste på hela lägret, eller inte, städa. Vi lämnade ett rent hus 7.45 och det bar iväg mot Odense. Som vanligt satt vi segregerade, killarna i ena bussen och tjejerna i andra. 90 minuter bilfärd som inte fylldes med så mycket intressant. Väl framme var det dags för sista träningen på lägret, en sprintkontrollplock. Banan mätte 5,2 km fågelvägen och hade 42 kontroller. Odense bjöd på sin fina sida med bra väder och mycket turister och en väldigt rolig sprint. Det fanns möjlighet att springa förbi H.C. Andersens hus men då ingen visste hur det såg ut eller var det låg så noterade inget det. Efter träningen var vi tvungna att ta en snabbdusch och hinna med ett mat stopp innan det bar iväg mot Sverige. Vi blev även bjudna på en dansk kaka som vi inte vet vad den heter för vi hörde inte vad han som gav oss den sa. På vägen till Helsingör vågade vi blanda oss i bussarna. Två timmar senare var vi framme i Helsingör där vi skulle åka en kort färjetur till Helsingborg. Vissa passade på att proviantera inför den sista delen av resan, med andra ord, köpte godis. Tre timmar senare var vi tillbaka i Eksjö och kom hem till en god pasta carbonara a la Alva Sonesson. Alla var väldigt trötta. Vi avslutade kvällen med att kolla på film.